Over 10 years we help companies reach their financial and branding goals. Engitech is a values-driven technology agency dedicated.

Gallery

Contacts

411 University St, Seattle, USA

engitech@oceanthemes.net

+1 -800-456-478-23

BitT Primjeri dobre prakse

Školski projekt “BitTovci, jesmo li sretni”

Uvod

Svjetski dan mentalnog zdravlja, koji se obilježava 10. listopada, bio je inspiracija za pokretanje našeg školskog projekta “BitTovci – jesmo li sretni?”. Projekt se provodi drugu godinu za redom. Projekt smo osmislili s ciljem jačanja svijesti o važnosti emocionalnog i mentalnog zdravlja, koje je ključno za uspjeh, zadovoljstvo i cjelokupnu dobrobit učenika – kako u školskom okruženju, tako i u svakodnevnom životu.

Kroz niz raznolikih aktivnosti, poput interaktivnih radionica, predavanja, podcast snimanja i izložbi učeničkih radova, učenici su dobili priliku bolje upoznati sebe, prepoznati vlastite emocije i naučiti kako ih izraziti. Radionice su bile usmjerene na teme poput pozitivne komunikacije, upravljanja stresom, razvijanja samopouzdanja, razumijevanja različitosti i usmjeravanja na aktivnosti koje učenike čine sretnijima i zadovoljnijima. Posebna pažnja posvetila se i poticanju suradnje u grupama, gdje su učenici dijelili iskustva, učili jedni od drugih i gradili osjećaj zajedništva i međusobne podrške.

Ovim projektom želimo stvoriti sigurno i podržavajuće okruženje u kojem će učenici razviti vještine potrebne za suočavanje s izazovima, ali i pronaći inspiraciju za kvalitetnije i ispunjenije slobodno vrijeme. Vjerujemo da je mentalno zdravlje temelj uspjeha i sreće te da male, ali značajne promjene mogu donijeti veliko zadovoljstvo i osjećaj pripadnosti.

Opis radionica

Profesorica engleskog jezika Ivana Plh Bosanac je na nastavi engleskog jezika s 4. c i 4. d razredom nizom aktivnosti obilježila Svjetski dan mentalnog zdravlja. Kroz razgovor, gledanje videa i razvijanje kritičkog mišljenja o tematici, kroz igre uloga i kroz poticanje pozitivnog razmišljanja i samosvjesnosti učenici su došli do zaključka koliko je dobro mentalno zdravlje ključno za zdrav život i koliko je bitno brinuti o svom mentalnom zdravlju i o mentalnom zdravlju drugih ljudi.

Zapamtite: “Sreća se može pronaći čak i u najmračnijim vremenima, ako se samo sjetimo upaliti svjetlo.” — Albus Dumbledore (Harry Potter serijal).

Profesor Ivan Pašalić upoznao je učenike sa sudoku križaljkama. Rješavanje sudoku zadataka potiče analitičko razmišljanje, jača koncentraciju i donosi osjećaj postignuća – sve to doprinosi mentalnom zdravlju učenika, a usput je i vrlo zabavno! Ova zanimljiva aktivnost izvrstan je način vježbanja strpljenja i ustrajnosti rješavanjem logičkih izazova.

Profesorica Ivana Plh Bosanac održala je radionicu „Pričajmo o sreći“. U ovoj radionici učenici su definirali što je za njih sreća, osmislili i napunili svoje kutije sreću te razgovarali o tome što mogu učiniti kako bi „pomogli“ sreći i ostvarili svoje ciljeve. Učenici su također zajedno napisali svoj recept za sreću. Na kraju radionice razgovarali su o važnosti smijeha u životu i drugim načinima kako „osloboditi“ hormone poput dopamina i serotonina.

Učenici 3. c na satu razrednog odjela sudjelovali su u radionici pod nazivom “Gdje se skriva pozitiva?”, koju je za njih pripremila razrednica Ivana Cikoja. Na taj je način povezana tema medijske pismenosti s temom o mentalnom zdravlju. Cilj radionice bio je istaknuti važnost kritičkog pristupa medijskim sadržajima i potaknuti učenike na razmišljanje o utjecaju medija na mentalno zdravlje. Učenici su raspravljali o tome kako različite vijesti utječu na njih i kako prepoznati pozitivne sadržaje u medijima, a na pokazanim primjerima uočavali su odlike pozitivnih vijesti. Zaključili su da im takve vijesti pokazuju primjere dobre prakse i mogu ih inspirirati, educirati i potaknuti na pozitivnu promjenu.

Zainteresirani učenici sudjelovali su na radionici na temu “Utjecaj prehrane na mentalno zdravlje mladih”. Profesorica Ana Barušić Nadilo istaknula je važnost zdrave prehrane i predstavila novu piramidu zdrave prehrane, koja se razlikuje od nekada poznate piramide prehrane. Naglasila je važnost konzumacije voća, povrća, žitarica, mliječnih proizvoda, mesa i ribe te objasnila kako te namirnice trebaju biti pravilno zastupljene na tanjuru zdrave prehrane. Učenici su zaključili kako je doručak najvažniji obrok u danu. Praktični dio radionice uključivao je pripremu zdravih i ukusnih smoothieja s pomoću blendera. Atmosfera je bila zabavna i ukusna, a učenici su uživali u novim znanjima i okusima!

U školskoj knjižnici profesor Bojan Horvat održao je predavanje na temu „Usrećite se vježbanjem“. Ljudi su još od drevnih vremena bili svjesni važnosti tjelesnog vježbanja za očuvanje mentalnog zdravlja, što potvrđuje i latinska poslovica Mens sana in corpore sano – „Zdrav duh u zdravom tijelu“. Tjelesnim vježbanjem poboljšava se i fizičko i mentalno zdravlje. Izlučuju se hormoni sreće: serotonin, endorfin i dopamin. Povećava se otpornost na stres, podiže samopoštovanje te poboljšava socijalizacija. Vježbanjem se uče discipliniranost, upornost, postavljanje realnih ciljeva, nošenje s porazom i mnoge druge korisne vještine.

Svi su se složili kako su upravo ti elementi ključni preduvjeti za sretan život. Na kraju je zaključeno da je vježbanje potrebno kako bismo se osjećali dobro, a ne da bismo izgledali savršeno. Vježba se radi zdravlja i kako bismo postali najbolja verzija sebe, a ne zbog kopiranja društvenih stereotipa koji promiču savršenstvo koje zapravo ne postoji.

Profesorica Ivana Tudić održala je radionicu pod nazivom “Oboji svoj svijet!”. Učenici su iznijeli svoje asocijacije vezane uz naslov te pretpostavke o povezanosti naslova s mentalnim zdravljem i učenjem stranih jezika. Dobili su odgovore na pitanja o povezanosti mentalnog zdravlja i stranih jezika te kako učenje stranih jezika utječe na naše mentalno zdravlje i koji su razlozi za to. Vježbanje novih jezičnih vještina odvlači pažnju od svakodnevnih briga i problema te umanjuje stres i anksioznost. Savladavanjem novog jezika potičemo samopouzdanje jer, savladavši svaki pojedini korak tijekom učenja stranog jezika, postižemo cilj i tako jačamo osjećaj vlastite vrijednosti. Istraživanja su potvrdila da osobe koje govore dva ili više jezika imaju bolju sposobnost koncentracije.

Učenici 3.a razreda sudjelovali su na radionici pod nazivom “Tvoja staza”. Profesor Dalibor Dušić je potaknuo učenike da prepoznaju važnost brige o sebi i usvoje korisne načine opuštanja.

U suvremenom načinu života, prepunom brzine, nedostatka vremena te poslovnih i obiteljskih obaveza, stres postaje sve prisutniji. Osobe se sve teže nose s pritiscima koje takav život stvara, osobito uz dodatno opterećenje zahtjevnih zanimanja koja traže visoki stupanj koncentracije, brzinu djelovanja, brzo odlučivanje, mjerljive rezultate i stalno natjecanje s drugima.

Nažalost, često nam nedostaju praktične smjernice za samopomoć i opuštanje koje ne uključuju korištenje štetnih stimulansa. Takvi stimulansi, iako privremeno olakšavaju, dugoročno mogu pogoršati životne okolnosti i dodatno narušiti fizičko i psihičko zdravlje. Stoga je važno unaprijediti vlastito psihičko i fizičko zdravlje ovladavanjem metodama poput tehnika opuštanja, svjesnog disanja ili drugih oblika samopomoći. Preventivno djelovanje ključno je kako bi se izbjegle ozbiljne posljedice dugotrajne izloženosti stresu. Bez pravovremene intervencije, intenzivan stres može dovesti do razvoja ovisnosti ili ozbiljno narušiti zdravstveno stanje pojedinca.

Učenici 1.d na satu razrednog odjela sudjelovali su u radionici pod nazivom “Drvo osjećaja” koju je za njih pripremila razrednica Jasmina Krznarić Smok. U ovoj radionici učenici su na kreativan način imali priliku bolje upoznati sebe i svoje osjećaje, te naučiti kako se nositi s različitim izazovima s kojima se susreću u svakodnevnom životu. U vremenu kada se čini da su stres i anksioznost postali neodvojivi suputnici mladih, od pritiska da budu najbolji u školi, do stalnog uspoređivanja na društvenim mrežama, izazovi s kojima se suočavaju mladi danas nikada nisu bili veći. Kako se nositi s tim izazovima i pronaći ravnotežu? Cilj ove radionice je bio pronaći ključ u prepoznavanju tih osjećaja i traženju alata koji će im pomoći da se s njima nose kako u školi tako i u društvu. Važno je sjetiti se da traženje pomoći nije znak slabosti već hrabrosti. Izradom drveta osjećaja, učenici su osvijestili situacije u kojima im se javljaju pojedine emocije, te upoznali tehnike smirivanja. Kroz radionicu učenici su upoznali kako se nositi i upravljati emocijama, te kako je važno razvijati empatiju i socijalne vještine u odnosima s okolinom.

Učenici graditeljske struke imali su priliku naučiti o profesionalnom ispunjenju kroz postignuća i društveno važne projekte na radionici: “Inspiracija i motivacija u graditeljskoj struci”. Naglasila se važnost sigurnog i podržavajućeg radnog okruženja kao i kontinuiranog profesionalnog razvoja kroz certifikate i radionice. Učenici su istražili kako inovacije i nove tehnologije, poput 3D modeliranja i dronova, mogu učiniti rad zanimljivijim. Na kraju su razgovarali o važnosti balansa između privatnog i poslovnog života te društvenoj odgovornosti u građevinskoj industriji. Radionicu je održao profesor Zvonimir Mesić.

Radionicu “Utjecaj stambenog prostora na mentalno zdravlje” pripremio je profesor Ivan Peić. Učenici su kroz interaktivne primjere naučili kako svjetlost, boje, organizacija prostora i prisutnost prirodnih elemenata poput biljaka mogu značajno utjecati na raspoloženje, produktivnost i osjećaj mira. Razgovaralo se o važnosti personalizacije prostora kako bi odražavao individualne potrebe i preferencije, te o tome kako čak i male promjene, poput dodavanja svijetlih boja ili održavanja urednog prostora, mogu pozitivno djelovati na mentalno zdravlje. Ova radionica inspirirala je učenike da promišljaju o svom životnom okruženju i mogućnostima za njegovu prilagodbu vlastitom blagostanju.

Učenici 2.b razreda sudjelovali su na inspirativnoj radionici pod nazivom “Ritam sreće”. Tijekom radionice, učenici su imali priliku istražiti povezanost glazbe i sreće, a zvuk gitare bio je njihov vodič kroz ovu kreativnu avanturu. Kroz zajedničko muziciranje i razgovor o utjecaju glazbe na emocije, učenici su otkrili kako ritam, melodija i harmonija mogu poslužiti kao alat za izražavanje i poticanje pozitivnih osjećaja. Ova radionica ne samo da je potaknula njihov umjetnički izričaj, već je pokazala kako glazba može biti saveznik u očuvanju mentalnog zdravlja i postizanju sreće. Voditelj radionice bio je profesor Matija Ipša.

Na satu razrednog odjela učenici 1.b razreda sudjelovali su u radionici „Sreća je izbor“ koju je za njih pripremila razrednica Nasta Kos. Na radionici su učenici upoznali utjecaj emocija na naše zdravlje, pažnju, pamćenje, produktivnost, osjećaj ispunjenosti, ali i vještine planiranja i odlučivanja. Na konkretnim primjerima učenici su učili kako sagledati neku situaciju iz različitih perspektiva te su mogli zaključiti da ono što se nekome čini teško i stresno, nekom drugome predstavlja radost. Rješavajući mozgalice za koje naizgled ne postoji rješenje, učenici su se upoznali s pojmom „razmišljati izvan kutije“ te da je dobar put rješavanja problema kreativan, drugačiji način razmišljanja, odnosno razmišljanje „izvan kutije“.

U zadnjem dijelu radionice učenici su trebali razmisliti o pozitivnim i negativnim mislima koje imaju o sebi. Vježbali su kako ohrabriti samog sebe te kako pozitivnim afirmacijama i poduzimanjem konkretnih akcija mogu promijeniti negativnu sliku o sebi i postati sretniji, zadovoljniji i uspješniji.

Na satu engleskog jezika profesorica Martina Čukman održala je interaktivnu radionicu s učenicima 3.c razreda pod nazivom Let’s destigmatize mental health. Cilj radionice bio je podizanje svijesti o mentalnom zdravlju i razbijanje stigme povezane s njim. Kroz kombinaciju predavanja, interaktivnih aktivnosti i otvorenih diskusija, učenici su imali priliku prepoznati predrasude vezane uz mentalno zdravlje, razumjeti uzroke anksioznosti i načine na koje anksioznost utječe na različite aspekte života. Osvijestili su važnost traženja pomoći bez straha od osude te naučili kako pružiti podršku sebi i drugima.

Nastavnice hrvatskoga jezika Anita Karlovac i Ružica Kuštić Melkić održale su u 1.c i 2.c razredu predavanje i radionicu pod nazivom „Čitanje kao fitness mozga i biblioterapija“. Učenici su se upoznali s pojmom i učincima biblioterapije te mogućim načinima njenoga provođenja, osvijestivši pritom činjenicu da se ona u većoj ili manjoj mjeri provodi i u nastavi književnosti pri čitanju i analiziranju književnih tekstova. Također, učenicima su iznesene prednosti čitanja knjiga u odnosu na neke druge medije, s posebnim naglaskom na pozitivan učinak čitanja na mentalno zdravlje. U radioničkom dijelu učenici su se opustili slušajući i analizirajući poučnu priču „Prava vrijednost prstena“ argentinskoga pisca i psihoterapeuta Jorgea Bucayja, Ova kratka pripovjedna forma ispunjena svevremenskom tematikom, snažnom poukom i neodoljivim optimizmom uspjela je, barem djelomično, poljuljati kod učenika uvjerenje da je čitanje samo dosadna aktivnost kojom ih se u školi muči i pokazati im da ono može biti i zabavno i višestruko korisno. Pa, trenirajmo svoj mozak – čitajmo!

Profesorica Kristina Vidak održala je radionicu na temu “Briga o sebi: ključ za mentalno zdravlje”. Učenici su u opuštenoj atmosferi razgovarali o svojim osjećajima te podijelili svoja iskustva i razmišljanja. Radionica je pokazala koliko je važno stvoriti sigurno okruženje za razgovor o ovakvim temama.

Na radionici „Što je eudaimonia?“ profesorica Kristina Žganjer Tonković filozofski je pojasnila pojam sreće, odnosno važnost svrhe čovjekovih radnji i dobro koje on postiže svojim djelovanjem kako bi bio sretan.

Na radionici “Šahovske zagonetke i kako razmišljati” učenicima se pružila priliku da razviju strateško razmišljanje, logičke sposobnosti i kreativnost kroz šah. Kroz rješavanje zanimljivih šahovskih problema i analizu poteza, učenici su učili kako sagledati situaciju iz različitih kutova te donositi promišljene odluke. Ova radionica naglašava važnost strpljenja, koncentracije i predviđanja, vještina koje su korisne ne samo u šahu, već i u svakodnevnim izazovima. Radionicu je vodio profesor Ivan Pašalić.

Radionica “Frka je dio života” bila je usmjerena na razgovor s učenicima o neizbježnim stresnim situacijama u svakodnevnom životu i načinima suočavanja s njima. Kroz interaktivne vježbe i primjere iz stvarnog života, učenici su naučili kako prepoznati stres, razumjeti njegove uzroke i posljedice te usvojiti tehnike za smanjenje napetosti, poput svjesnog disanja, meditacije i upravljanja s vremenom. Radionica je također naglasila važnost prihvaćanja činjenice da su izazovi dio života i da nas mogu potaknuti na osobni rast i razvoj. Učenici su zaključili da, iako “frka” može djelovati zastrašujuće, uz pravi pristup ona može postati prilika za učenje i jačanje vlastite otpornosti. Radionicu je osmislila i provela pedagoginja Sandra Hermanović.

Radionica “Muzikoterapija” koju je vodila knjižničarka Ana Unger, omogućila je učenicima da istraže terapeutski učinak glazbe na mentalno zdravlje. Kroz opuštajuće melodije, ritmičke aktivnosti i zajedničko stvaranje glazbe, učenici su otkrivali kako glazba može pomoći u smanjenju stresa, izražavanju emocija i poticanju osjećaja sreće. Sudionici su također naučili kako različiti zvukovi i ritmovi mogu pozitivno utjecati na koncentraciju i opuštanje. Ova radionica pokazala je da glazba nije samo umjetnički izraz, već i moćan alat za očuvanje emocionalne ravnoteže i unutarnjeg mira.

Zaključak

Školski projekt “BitTovci – jesmo li sretni?” pokazao je da mentalno zdravlje zaslužuje veliku pozornost u obrazovnom okruženju. Kroz raznolike aktivnosti, od radionica, predavanja i kreativnih izraza do praktičnih vježbi i interaktivnih diskusija, učenici su ne samo osvijestili važnost brige o vlastitom emocionalnom stanju, već su i usvojili konkretne alate za suočavanje s izazovima. Projekt je dodatno osnažio zajedništvo među učenicima, razvijajući empatiju, međusobnu podršku i osjećaj pripadnosti. Učenici su naučili da se sreća gradi malim koracima, kroz samopomoć, razumijevanje drugih i pozitivno usmjerenje. S druge strane, nastavnici su svojim radom pokazali kako škola može biti prostor koji ne samo da prenosi znanje, već potiče osobni razvoj i cjelovito dobrobit učenika.

Projekt “BitTovci – jesmo li sretni?” još jednom je pokazao koliko je važno posvetiti pažnju mentalnom zdravlju, osobito među mladima koji su suočeni s brojnim izazovima suvremenog života. Ovaj projekt ne samo da potiče svijest o važnosti emocionalnog i mentalnog zdravlja, već nudi i konkretne alate i strategije koje učenici mogu primijeniti u svakodnevnom životu. Radionice, predavanja, kreativne aktivnosti i grupni rad ostavili su pozitivan trag na učenike, profesore i cijelu školsku zajednicu.

S obzirom na uspjeh i pozitivan odjek ovogodišnjih aktivnosti, projekt će se nastaviti i u budućnosti. U planu je dodatno proširiti spektar tema te organizirati suradnje s drugim školama i ustanovama kako bi se potaknula razmjena iskustava i ideja. Poseban naglasak stavit će se na implementaciju dugoročnih programa podrške učenicima i nastavnicima te osiguranje resursa za trajno promicanje mentalnog zdravlja u školi.

Naš je cilj stvoriti trajno okruženje u kojem će se svi osjećati sigurno, cijenjeno i sretno. Vjerujemo da male, ali dosljedne promjene mogu oblikovati bolje pojedince i društvo. Jer sreća nije samo krajnji cilj, već način života – a briga o mentalnom zdravlju njezin je nezaobilazni dio.

Tekst i slike je pripremila pedagoginja Sandra Hermanović, prof. savjetnica