Over 10 years we help companies reach their financial and branding goals. Engitech is a values-driven technology agency dedicated.

Gallery

Contacts

411 University St, Seattle, USA

engitech@oceanthemes.net

+1 -800-456-478-23

Aktualno BitT bitTi tehničar

Terenska nastava: tunel Učka i najskuplja cesta u Hrvatskoj

Autori: Dorotea Prlić, Viktoria Pavlić, Zvonimir Mesić

Učenici 1.d i 2.d razreda, smjer građevinski tehničar iz Tehničke škole Bjelovar su 26. svibnja 2023. u pratnji profesora Ivana Peića i Zvonimira Mesića bili su na terenskoj nastavi na gradilištu tunela Učka i na gradilištu najskuplje ceste u Hrvatskoj, Rijeka.

U pratnji inženjera Marijana Jambrušića, djelatnika Bouygues Travaux Publics učenici 1.d razreda  posjetili su gradilište tunela Učka. U tunelu su proveli 3 sata. Naučili su da tunel ima bušena sidra zbog stabilnosti, ventilaciju s redovitom kontrolom svježeg zraka, te da je potrebno oko 40 minuta se onečišćeni zrak zamijeni svježim. Druga cijev tunela Učka dugačka je 5600 metara. S jedne strane probijena je oko 3 km, a s druge strane oko 1,9 km. Radovi na tunelu započeli su u lipnju 2021. Tunel se probija s obje strane zbog bržeg probijanja, metodom miniranja. U izgradnji tunela sudjeluju inženjeri, projektanti, revidenti i izvođači.

Tunel ima spojne hodnike između stare i nove cijevi tunela, koji se rade na svakih 250 metara. Spojni hodnici imaju servisnu funkciju, a mogu biti samo za pješake ili za interventna vozila. Postoje i prolazi za vozila ili okretišta koja služe za okretanje vozila iz jedne cijevi u drugu. Svi tuneli imaju niše koje se postavljaju svakih 200-tinjak metara. One mogu biti hidrantske (služe za vodu), SOS niše (centrale za pozive), elektro niše (elektroinstalacije, u njima su elektro sklopovi). Iza vidljive betonske obloge postavljena je PVC folija debljine 2 mm oko cijelog presjeka tunela koja služi kao hidroizolacija. Na kraju tog opsega dolje je postavljena bočna drenaža koja sakuplja vodu od oborina i vodi je izvan tunela u separator.

Zaustavna niša je šire prokopana (16 m, dok je inače širina tunela 11 m) zbog lakšeg skretanja iz jedne u drugu cijev. Površina iskopa tunela je oko 75 m², dok je kod zaustavne niše oko 105 m². Na mlazni beton stavlja se geotekstil različite gramaže, gusto tkan, za zaštitu hidroizolacije. Mlazni beton je obično dvofrakcijski ili trofrakcijski beton. Hidroizolacija se spaja varenjem na vrući zrak. Dok se postavi hidroizolacija može se postavljati i armatura. Armatura se primjenjuje u znatno lošijim kategorijama stijenske mase (armatura se stavlja u cijelom opsegu). Svakih 50 m stavljaju se otvori za čišćenje koje čisti mali robot.

Transport materijala (razlomljeni materijal, ostaci miniranja) najčešće se izvodi kamionski, a u slučaju ovog tunela pomoću transportne trake. Eksploziv dolazi na gradilište u kombiju, a potrebno mu je 9 sekundi da eksplodira. Tek nakon 5 minuta provedenih u bušotinama postaje eksplozivan. Za bušenje i rad na čelu tunela potrebno je imati struju i vodu. Šprica za mlazni beton treba 75 kW struje. U tunelu Učka  koriste se metode proboja, bušenja, miniranja i opažanja (ta metoda naziva se nova austrijska metoda). Komora za spašavanje nalazi se kod iskopa i služi kako bi se radnici mogli privremeno spasiti od havarije. Komora je vakumski izolirana, ima boce s kisikom i suhu hranu i vodu, u nju stane 18 osoba i ima dovoljno hrane, vode i kisika da unutra prežive 48 sati. Za svaku bušotinu u koju ide eksploziv računa se posebna dubina bušotine.

Učenici 2.d razreda  obišli su gradilište ceste D403 u Rijeci. Po gradilištu nas je proveo inženjer Mateo Jerbić, zaposlenik Monterra d.o.o. iz Rijeke. Učenici su imali priliku vidjeti faze postavljanja zaštite pokosa mlaznim betonom, čeličnim mrežama i oblaganje kamenom. Vidjeli smo instalaciju zaštitnih zidova od buke te uređenje odvodnje kolnika.

Imali smo priliku proći kroz nezavršeni tunel u koji se postavljala sigurnosna oprema i završavala odvodnja. Vidjeli smo vijadukt u fazi postavljanja armature za upornjak te detalje temeljenja u stijenskoj masi, a posebno je zanimljivo bilo povezivanje postojeće i nove zaštite pokosa.

Obilazak gradilišta završili smo s masivnom prijelaznom napravom za vijadukt prije ugradnje koja teži desetak tona, te smo vidjeli pripremu kolnika za asfaltiranje. Učenici su imali odličnu priliku vidjeti mnogo različitih radova na jednom gradilištu u različitim fazama izvedbe. Nakon slobodnog vremena u Rijeci, vratili smo se u Bjelovar u večernjim satima.

Sve fotografije i video su iz arhive škole.